Thursday, June 7, 2012

19 ani de invatamant romanesc (I)

Nu stiu daca e mult, daca e putin, dar atatia ani s-au strans pana acum. Cam doua treimi din viata (in momentul actual) le-am petrecut prin institutiile de invatamant ale statului. Primul pas a fost mutarea taranului (oui, c'est moi) la oras, la varsta de 5 ani. Asta dupa ce vreo 3-4 ani am chinuit cu succes bunicii. Am ajuns tocmai la capatul orasului, langa locul unde in 1987 tocmai se construia un bloc nou (acum in 2012 blocul asta e capatul orasului :) ). Misto ca loc de joaca groapa fundatiei, aici m-am dat cu cada de plastic cum ma deadeam cu sania la vale.

Ar fi 20 de ani cu anul in care am fost la gradinita dar l-am exclus; ce-mi amintesc de la gradinita:

- mutarea/infasurarea/mototolirea covorului in timpul trantelor mele cu un viitor coleg de liceu
-  leaganul (gen platforma din aia pe care intra mai multi) din spate unde ne dadeam foarte tare si unde colegii incepeau sa tipe cand cadrul incepea sa tremure violent (eram cam la fel de inconstienti ca educatoarele care ne lasau)
- femeia de serviciu care ma aducea aproape de casa pentru ca nu avea cine si nici nu era prea aproape ca sa nu fie strazi de traversat
- hainele portocalii cu albastru care mai tarziu am aflat ca erau special concepute pentru a fi usor de reperat, pentru a nu te calca masina or something
- colegul cu care ma luam la tranta avea o unghie mare scoasa, lucru care la vremea aceea mi se parea destul de nasol, chiar intelesesem ca a durut al dracului de mult sa o scoata

-----
Scoala primara (in scoala de cartier - la 2 minute de mers de mine)

Nebunie, copii care plangeau in clasa I. Apoi in clasa a doua s-a schimbat profesoara. Alte plânsete, ceva copii hotarati sa plece dupa ea. Nu simteam eu ca trebuie sa ma duc dupa invatatoare, asa ca nu ma afecta chestia prea mult.

Imi aduc aminte:

-  ca eu nu aveam caiet/carte de caligrafie (in clasa a II a?), in care faceai bastonase si alte semne. Invatatoarea nu si-a dat seama decat dupa muuulta vreme (cred ca in trimestrul 2) si mi-a scris pe carnet o mentiune si a cerut semnatura neamului (era ceva de genul: "Nu stiu cum sa va spun dar pana la aceasta data Iulian nu are caiet de caligrafie, el scriind doar pe foi"). Rusine maxima pe mama. Drept urmare a doua zi am luat un caiet din acela special si am completat rapid toate bastonasele, ba chiar am luat-o inainte pentru ca imi intrasem in mana. Retrospectiv gandindu-ma, invatatoarea chiar a dat-o in bara rau de tot la faza asta, adica sa nu verifici tu pe fiecare-n parte?

- budele din scoala. Aici treaba devenea serioasa, serioasa in scarbosenie. Nu aveam eu acasa buda de lux, dar frate, buda din scoala era cel putin groaznica. De fiecare data cand ajung in apropierea unui grajd imi vine in minte buda de la scoala primara/generala. E drept ca nu era inca moda cu sanitarele, mai ales in orasul de langa Dunare si Olt, dar bai, la ce incercari era supus nasu-mi nu pot sa descriu. Hai sa presupui ca baietii is mai "rezistenti" dar putoarea aia era si la fete ...

- metoda segmentelor de rezolvat probleme, ca m-am certat odata cu invatatoarea si am avut dreptate

- orele de religie care ni s-au bagat pe gat; de o foaie care am dus-o acasa sa semneze parintii ca-s de acord cu asa zisa materie din curicula unui copil necopt. Eu am zis ca nu, ca nu, dar erau garla semnaturi acolo si de teama de a nu fi diferit intr-un oras mic am ajuns sa fac religie.




- s-au schimbat usile la clase si ca multe s-au blocat de trebuia sa dai cu piciorul tare rau de tot ca sa poti sa iesi din clasa. Aveau un sistem de inchidere ciudat cu o bila impinsa de un arc si care deseori era greu de urnit. Nu era usa fara urme de talpi de pantof. Investitie bine gandita.

- cand eu ca sef de clasa ma dadeam defect spunand ca nu am vazut cine a scos scandurile de la birouri si i-a batut pe cei de la clasa X. Am fost ales de cateva ori sef de clasa datorita faptului ca nu eram "paracios"

- cand invatatoarea voia sa ma puna in prima banca si eu ma mutam fix in utlima doar sa nu fiu deranjat

- cand invatatoarea ma punea in banca cu elevi silitori si eu ma mutam inapoi in ultima banca cu colegul meu Serafim (da era tigan!)

- fetele de masa care trebuiau spalate si apretate si care erau oarecum obligatorii - ca spala dracu birourile alea de 30-40 de ani, unde erau straturi de slin

- ne uitam cu invidie la cei care aveau un birou "mai nou", adica schimbata placa de sus cu alta pentru ca aia cedase intr-un final dupa zeci de ani petrecuti in afara garantiei

- nu aveam sala de sport; iarna bagam niste ore de sport pe hol, daca le bagam si pe alea

- bucati din poezia Gandacelul  de Elena Farago (parca pe asta am scris-o pe caiet de dictando dupa ce teoretic am invatat caligrafie) si ceva parca Otilia Cazimir

- au venit ajutoare de la francezi si ne-a tinut cineva o lectie despre cum sa ne spalam pe dinti, ba chiar ne-a dat o pasta de dinti (parca si o periuta?), un sapun mic (ca alea care le gasesti acum prin hotel), reviste si alte chestii. Aici am invatat si eu sa ma spal pe dinti, lucru care chiar mi-a folosit. Despre sapunelul ala stiu ca facea multa spuma comparativ cu sapunul de casa sau ce se vindea pe atunci la noi.

- cartile aveau prima pagina rupta (da, poza lui Ceausescu) dar continutul era la fel... Aveam teancuri de poze din carti acasa, stiu ca atunci cand ardeau emanau un miros interesant fiind pline de plumb. Asta e valabil si pentru clasele V - VIII cu putine exceptii.

In timpul scolii primare am ajuns si pe la clubul elevilor unde chiar era ceva interesant: tenis  de masa, calculatoare, comunicatii, karting si alte chestii destul de cool si practice pentru vremea aia, pe care nu le puteai invata de la scoala.

Overall:
- nu ni s-a spus niciodata cum sa traversam strada
- nu ni s-a explicat cum sa ne incheiem la pantofi la orele de sport
- nu ni s-au explicat pericolele din budele urat mirositoare
- ni s-a explicat sa nu mai bem suc de la dozatoare din acelasi pahar decat dupa ce s-a imbonavit un coleg de hepatita. Incepusera sa apara vestitele dozatoare si pe langa scoli aveau vanzarea cea mai mare
- ni se spunea sa nu luam seminte de la tigani (desi comparativ cu sucul ala erau super sanatoase)

- foarte putine lucruri practice; la varsta aia s-ar putea zice ca nu aveam cine stie ce dorinta de a aplica cunostiintele undeva, dar teoria asta era oarecum infirmata de grupul de cativa oameni care mergeau mereu pe la clubul elevilor

- doar s-a turnat in noi cu notiuni necesare exclusiv urmatorilor ani de studiu. Cel mai util lucru mi s-a parut ca am facut franceza din clasa a doua, din care am mai ramas cu ceva si azi. Chiar si acum imi aduc aminte cum toata lumea era foarte atenta, pe vremea aia neavand nici o alta sursa de a invata franceza (pe TV aveam doar romani, bulgari, sarbi, rusi (aveam cam fiecare din bloc 2 antene) si majoritatea filmelor erau in engleza sau dublate in bulgara/rusa/sarbeasca)

~~~~~~
Asadar in primii 4 ani: eram la inceput, nu stiam nici ce dracu o sa urmeze, ce e important, nu ne explica nimeni ce conteaza, eram masini de tocat aiurea informatie. Cata informatie ramanea nu stiu, dar cert e ca dupa 4 ani toti stiau sa scrie si sa citeasca, intr-un fel sau altul. Singurele lucruri interesante/utile au venit in mare masura din afara scolii.

No comments: